Klara, färdiga, uppsats!

Nu är den GODKÄND och KLAR!
Nästan så att jag inte förstår det men igår fick jag det äntligen svart på vitt:

image

Efter 3 inlämningar och 2 kompletteringar blev vi nu i april äntligen färdiga med UPPSATSEN!
Vilket innebär att jag är helt klart med utbildningen och kan TA ut en EXAMEN!

Tjoho :-)!!!

Bara nästan ett år ”för sent” men som jag ofta har sagt ”Bättre sent än aldrig”!

Skulle inte säga att en färdig uppsats gör att jag kommer utföra mitt arbete bättre eller att så mycket kommer att förändras i det dagliga arbetet men jag kan nu hävda min lön och om jag skulle få för mig att byta jobb blir det troligtvis lättare. Nu har jag haft tur och fått ett jobb utan färdig examen men har förstått att många arbetsgivare vill att man har både examensbevis och gärna erfarenhet med sig. Så alla nu studerande eller i tankarna blivande bibliotekarier: SÖK SOMMARJOBB och ENGAGERA ER I ER STUDENTKÅREN!

image

Nog tyckte jag att det lät klyschigt när jag läste i Studentkårens informationsblad om att tidigare studenter som engagerat sig tyckt att det gett mer än själva studierna. Nu såhär i efterhand är jag nog ändå benägen att hålla med. Studentkåren finns inte utan en högskola/universitet och jag hade inte kunnat engagera mig utan min utbildning men det har gett mig massor av erfarenheter, roliga upplevelser och jag har lärt mig mycket, t.ex. insyn i hur beslut tas inom kommun och akademi, hur stadgar bör skrivas, formalia, hur styrelsemöten går till, saker som sägs och inte sägs och hur det är att sitta i en ledande position.

Nog tror jag att mitt engagemang i Studentkåren till viss del också gjorde att det tog lite längre tid att skriva uppsatsen. För jag lyckades inte och ville nog inte säga upp de uppdrag jag hade sista året, även om det kanske hade varit klokt. Samtidigt som jag skrev uppsats jobbade jag timmar som studentmedarbetare på BLR, satt i högskolestyrelsen, jobbade med Studentkårens stadgar och satt i BLR:s medarbetarråd samt arbetsmiljöråd. Så det fanns annat som lockade mer än att sitta still i en varm datasal och skriva tråkig akademisk text i 10 veckor. Motivationen och respekten för det akademiska som jag kände de första åren hade helt enkelt mattats något under den tid jag fick arbeta i Studentkåren och uppsatsen kändes mest som ett måste och framförallt en väg till vidare studier, inte en väg till att bli en bättre bibliotekarie.Till viss del tråkigt eftersom jag sett fram emot det, visst med blandad förtjusning och undran, men den fanns hela tiden i bakhuvudet.

Men nu är den klar och jag kan pusta ut en stund och gå vidare i mitt liv som kulturknegare.

Om klajen

Är nyligen examinerad bibliotekarie. Gillar sociala medier, ljudböcker och naturen. Gör mitt första år som heltidsarbetande bibliotekarie på Kulturhuset Multeum i Strängnäs.
Detta inlägg publicerades i C-uppsats, Föreningsliv, Studentkåren, Studentkåren i Borås och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar